Trening Umiejętności Społecznych
Metoda Goldsteina
Trening Umiejętności Społecznych określany również jako metoda Goldsteina, jest oddziaływaniem terapeutycznym ukierunkowanym na poprawę funkcjonowania społecznego dzieci i nastolatków.
Przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych
Trening Umiejętności Społecznych przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych, podczas których za pomocą różnorodnych form oddziaływania: ćwiczeń, rozmów, dyskusji, instrukcji, scenek rozwijane są umiejętności potrzebne do satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w kilkuosobowych grupach o stałym składzie, miejscu i czasie, co zapewnia poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Proces terapeutyczny w obrębie jednej grupy trwa od kilku do kilkunastu miesięcy.
Utworzenie grupy poprzedza indywidualna rozmowa z każdym z uczestników, która służy poznaniu jego potrzeb, ocenie trudności, z jakimi się boryka oraz określeniem jego indywidualnego potencjału.
Trening Umiejętności Społecznych ma na celu:
- poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych,
- rozwinięcie lub nabycie umiejętności wykonawczych w różnych sytuacjach społecznych, takich jak np. umiejętność rozwiązywania konfliktu, nawiązywania relacji, reagowania na zaczepkę lub agresję,
- nabycie nowych, wzmacniających doświadczeń w sytuacjach społecznych,
- rozpoznawanie emocji towarzyszących sytuacjom społecznym,
- poznanie sposobów odreagowania napięcia fizycznego i psychicznego,
- naukę współpracy i komunikacji, formułowania i przyjmowania krytyki,
- pracę nad odpornością na niepowodzenia i wiarą we własne możliwości.
Trening Umiejętności Społecznych skierowany jest do dzieci i młodzieży, które mierzą się z:
- trudnościami w nawiązywaniu relacji, nieśmiałością, lękiem społecznym,
- zachowaniami impulsywnymi lub agresywnymi, gwałtownymi i nieadekwatnymi reakcjami na sytuacje społeczne, trudnościami w samoregulacji,
- trudnościami w adaptowaniu się do zmiennych sytuacji społecznych,
- trudnościami w dostosowaniu się do obowiązujących zasad, ich rozumieniu i respektowaniu,
- trudnościami w obronie własnych granic oraz szanowaniu granic innych ludzi.