Trening Umiejętności Społecznych

Metoda Goldsteina

Image
Image

Trening Umiejętności Społecznych określany również jako metoda Goldsteina, jest oddziaływaniem terapeutycznym ukierunkowanym na poprawę funkcjonowania społecznego dzieci i nastolatków.

Image

Przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych

Trening Umiejętności Społecznych przyjmuje formę regularnych zajęć grupowych, podczas których za pomocą różnorodnych form oddziaływania: ćwiczeń, rozmów, dyskusji, instrukcji, scenek rozwijane są umiejętności potrzebne do satysfakcjonującego funkcjonowania w społeczeństwie. Zajęcia odbywają się indywidualnie lub w kilkuosobowych grupach o stałym składzie, miejscu i czasie, co zapewnia poczucie przewidywalności i bezpieczeństwa. Proces terapeutyczny w obrębie jednej grupy trwa od kilku do kilkunastu miesięcy.

Utworzenie grupy poprzedza indywidualna rozmowa z każdym z uczestników, która służy poznaniu jego potrzeb, ocenie trudności, z jakimi się boryka oraz określeniem jego indywidualnego potencjału.

Trening Umiejętności Społecznych ma na celu:

  • poszerzenie wiedzy o umiejętnościach społecznych,
  • rozwinięcie lub nabycie umiejętności wykonawczych w różnych sytuacjach społecznych, takich jak np. umiejętność rozwiązywania konfliktu, nawiązywania relacji, reagowania na zaczepkę lub agresję,
  • nabycie nowych, wzmacniających doświadczeń w sytuacjach społecznych,
  • rozpoznawanie emocji towarzyszących sytuacjom społecznym,
  • poznanie sposobów odreagowania napięcia fizycznego i psychicznego,
  • naukę współpracy i komunikacji, formułowania i przyjmowania krytyki,
  • pracę nad odpornością na niepowodzenia i wiarą we własne możliwości.

Trening Umiejętności Społecznych skierowany jest do dzieci i młodzieży, które mierzą się z:

  • trudnościami w nawiązywaniu relacji, nieśmiałością, lękiem społecznym,
  • zachowaniami impulsywnymi lub agresywnymi, gwałtownymi i nieadekwatnymi reakcjami na sytuacje społeczne, trudnościami w samoregulacji,
  • trudnościami w adaptowaniu się do zmiennych sytuacji społecznych,
  • trudnościami w dostosowaniu się do obowiązujących zasad, ich rozumieniu i respektowaniu,
  • trudnościami w obronie własnych granic oraz szanowaniu granic innych ludzi.